Home (SE)
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Youtube
  • Koncernen
  • Dokumentation
  • Produkter
    • FINNFOAM XPS
      • Skivornas mått och typer
        • Rakkantad
        • Halvspontad
        • Helspontad
        • Källarvägg
        • Vägg och tak
        • Spårskiva
        • Järnväg (VR)
        • Finnfoam INFRA
        • Rörisolering
        • Plintform
        • Trossbotten
        • Hyvlad med spår
      • CE-märkning (DoP)
      • Egenskaper
    • FF-PIR
      • FF-PIR, aluminiumlaminat
        • Bastu
        • ALK, helspont
        • ALI, rak kant
        • ALS-renoveringsskiva
        • K600 för regelavstånd
        • K900 för regelavstånd
      • FF-PIR, plastlaminat
        • PLK, helspont
        • PLI, rak kant
      • FF-PIR, med FR-brandskyddslaminat
        • FF-PIR, med FR-brandskyddslaminat
      • FF-PIR, med gipsyta
        • GYL, halvspont
      • FF-PIR, bitumenlaminat
        • FF-PIR BI, Bitumenlaminat
      • CE-märkning (DoP)
      • Egenskaper
    • FF-EPS
      • EPS-skivor
        • FF-EPS 100S
        • FF-EPS 60S
        • FF-EPS X 60S
        • FF-EPS ETICS
        • FF-EPS 100
      • CE-märkning (DoP)
      • Teknisk information
    • FF-FLOOR
      • MEDDELANDE
    • FF-SIGNAL
      • Installation
      • Installationsexempel
    • Leverans- & Försäljningsvillkor
  • Användningsområden
    • Hållfast och vattenavvisande tjälisolering
      • Form för grundplatta
    • Källarvägg
    • Bottenbjälklag
      • Bottenbjälklag på mark
      • Ventilerat bottenbjälklag
    • Vägg
      • FF-PIR polyuretanisolering för värmeisolering av ytterväggar
      • Finnfoam och FF-PIR isolering som diffusionslösning
      • Ångspärrskiva
    • Mellanbjälklag
    • Övre bjälklag, vind
      • Omvänt tak
      • FF-PIR polyuretanisolering vid värmeisolering av övre bjälklag och tak
    • Isolering av tak och väggar på gammal vind
    • Renoveringsskiva
      • Renoveringsskiva
      • FF-PIR-isolering vid renovering
    • Vägar och gårdsytor
    • Tjälisolering för spårbunden trafik
    • Rördiken
    • Bastu
  • Teknik & Miljö
    • Tekniska Detaljer
      • Konstruktioner 2021
    • Miljö
    • Förvaring
    • Brandsäkerhetsinformation
    • Vad är Finnfoam XPS?
  • Koncernen
    • Strategi, mission och värden
    • Ansvarsfullhet
      • Miljö
      • Livscykel
      • BREEAM
      • Kvalitet
    • Lediga platser
  • Dokumentation
    • Produktblad
    • CE-märkning (DoP)
    • Miljövarudeklarationer (EPD)
    • Broschyrer
  • Nyheter
  • Kontakt
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Youtube
  1. Framsida
  2. Användningsområden
  3. Tjälisolering för spårbunden trafik
  • Hållfast och vattenavvisande tjälisolering
  • Källarvägg
  • Bottenbjälklag
  • Vägg
  • Mellanbjälklag
  • Övre bjälklag, vind
  • Isolering av tak och väggar på gammal vind
  • Renoveringsskiva
  • Vägar och gårdsytor
  • Tjälisolering för spårbunden trafik
  • Rördiken
  • Bastu

Tjälisolering för spårbunden trafik

I nästan 40 år har Finnfoam-isoleringar använts som tjälisolering för järnvägar. Finnfoam-isoleringarnas långvariga tryckhållfasthet (krypning under belastning, 50 års test) och goda tålighet för periodisk belastning (cycle loading) hör till de viktigaste egenskaperna för tjälisoleringen i spårbunden trafik. Tjälisolering drar ner kostnaderna avsevärt och minskar koldioxidavtrycket då behovet av massutskiftning minskar. Spårvägarna i Tammerfors är ett gott exempel av detta. De isolerades helt och hållet med Finnfoam, vilket minimerade behovet av massutskiftning. 

Spårvägarna i Tammerfors tjälisolerades helt med Finnfoam. 

Järnvägar 

Tjälisolering har traditionellt använts för att reparera gamla järnvägar, men idag inser man fördelarna med tjälisolering även vid byggandet av nya järnvägar. Finnfoam-isoleringar förbättrar järnvägarnas funktionalitet och säkerställer en längre livslängd genom att förhindra förskjutningar/tjällyftningar som uppkommer på grund av tjäle. 

Home (SE)

FINNFOAM AB
Hinkebogatan 7
681 91 Kristinehamn
Tel växel: 0550-202 30